Centrum energetyczne: Chodzą po domach, spisują umowy na dostawę prądu. Klienci czują się oszukani

  • 2011-06-03, Aktualizacja: 2011-06-03 17:30
Klienci czują się oszukani przez firmę oferującą pośrednictwo w dostawach prądu

(© Bartłomiej Żurawski)

Miejski rzecznik konsumentów w Lublinie i PGE wiedzą już o osobach, które pukają do mieszkań w Lublinie, przedstawiają się jako „energetyka” albo „centrum energetyczne”, a potem proszą o dokumenty i podsuwają do podpisania umowy.

Większość osób myśli, że to ktoś z zakładu energetycznego – napisała w e-mailu do naszej redakcji nasza Czytelniczka .

– Pan idzie do licznika, spisuje wynik i od razu rusza do pokoju. Tam wyciąga papiery i mówi, że podpisuje umowę na tańszy prąd. Prosi o dowód osobisty. Jak ktoś się ociąga, to zaczyna straszyć, że jak nie podpisze, to będzie płacić po nowym roku dwa razy tyle. Ludzie są zdezorientowani. Większość grzecznie podpisuje – relacjonuje.

Dotarliśmy do osób, którzy wpuścili do swoich domów przedstawicieli Centrum Energetycznego.

– Przyszło dwóch młodych ludzi z identyfikatorami i kazali pokazać fakturę za prąd. Wtedy jeden z nich wyciągnął jakieś papiery i zaczął spisywać umowę. Gdy powiedziałam, że nic nie podpiszę, natychmiast przestali być mili. Zarzucili mi, że przeze mnie zmarnowali druczek, a to przecież kosztuje – opowiada mieszkanka jednej z kamienic przy ul. Jezuickiej w Lublinie.

– Nie chcieli zostawić żadnych ulotek ani wizytówki. Pieczątki też nie mieli – dodaje jej sąsiadka.

Ci, którzy dali się namówić na podpisanie umowy, po czasie orientują się, że nie zawarli jej z lubelskim zakładem energetycznym, a ze spółką Energia dla Firm z Warszawy. W dodatku, jej oferta wcale nie jest tak korzystna, jak obiecywali przedstawiciele firmy.

– To oszczędność w granicach jednego grosza, a musimy płacić dwa rachunki. Drugi jest za usługi przesyłowe, za który obecny dostawca energii elektrycznej będzie nadal żądał opłat – mówi Lidia Baran-Ćwirta, miejski rzecznik konsumentów w Lublinie. – Być może firmy na tym skorzystają, ale na pewno nie pojedyncze gospodarstwa domowe – dodaje.

Klienta mogą też słono kosztować opóźnienia w płaceniu nowych rachunków. Jeśli firma wyśle SMS-a z przypomnieniem o należnościach – klient płaci 3 zł, jeśli firma zadzwoni – 10 zł, jeśli wyśle monit – 15 zł, a ponaglenie – 30 zł.

Ludzie, którzy dali się namówić na podpisanie umowy, coraz częściej szukają pomocy u rzecznika konsumentów.

– W ostatnich dwóch, trzech tygodniach zgłasza się jedna lub dwie osoby dziennie – przyznaje Lidia Baran-Ćwirta. Sygnały od niezadowolonych klientów docierają też do lubelskiego oddziału PGE.

Udało nam się skontaktować z tą firmą. – Osoby, które proponują produkt energetyczny na terenie Lublina są pracownikami jednej z firm partnerskich, z którymi mamy podpisaną umowę. Niedopuszczalne jest straszenie potencjalnych klientów. Prawdą jest jednak to, że ceny energii z roku na rok drożeją i myślę, że właśnie taki przekaz towarzyszy spotkaniu – informuje Marta Domańska z Energii dla Firm.

Z umowy możemy zrezygnować bez żadnych kosztów. – Klient ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 10 dni. Należy to uczynić w formie pisemnej, wysyłając list polecony na adres firmy – doradza Lidia Baran-Ćwirta.

Spółka Energia dla Firm prawdopodobnie ma dwie siedziby: w Warszawie i Radomiu. – Na dobrą sprawę nie wiem, która jest właściwa, więc sugeruję, żeby profilaktycznie przesłać list do obu – podpowiada Baran-Ćwirta.


Komentarze (201)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Media Regionalne Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Kasia@radom (gość)

Poszłam pod wskazany adres i tam spotkałam sie z niemiła panią, ktora nie chciała mi oddac tej niby niewaznej umowy bo musi ja miec do raportu. Zdziwiłam sie bo przeciez jest niewazna jak to sama powiedziala. Niby poskreslala moje dane ale tylko na pierwszej stronie a nie na następnych kartkach. Dałam się spławic przyznaje ale jutro tam pojde i jezeli mi tego nie wyda albo nie zniszczy na moich oczach to wezwe policje. Dosyc tego,nie powinnam być Taka bezmyślna.

Kasia@radom (gość)

Dał mi numer na infolinie energa i numer do Pan , ktory był bardziej cwany niz on i zaczą mnie przekonywac do podpisania umowy. Kazałam aby zostawił mi te dokumenty i ze ja sama jednak je za niose do biura jak wszystko sprawdze . Powiedzial ze nie moze tego zrobic bo dokumenty musi wziąc ze soba ale mozemy sie umowic w firmie gdzie pracuje podał adres .Znajduje sie ona w Radomiu przy ul.25-go Czerwca 11/4 na 1 piętrze.Na domofonie napisana jest firma inna nie energa.I wyszedł.Nie dając mi nawet kopii umowy.Zdziwiłam sie strasznie. Zadzwoniłam na infolinie Pge i okazało sie to nie ich przedstawiciel jak to on twierdził i ze to szust. Wytłumaczyła mi wszystko i pobiegłam do sąsiadki u ktorej był. Zapobiegłam wtedy podpisaniu umowy z nim przez sąsiadke.Zamknęlam dzwi na klucz i powiedziałam ze jesli nie uniewazni i nie odda mi tej umowy to wzywam policje.Poskreslał moje imie i nazwisko na kazdym egzemplarzu i kazał postawic parawke nad nazwiskiem na pierwszej stronie ale umowy nie oddał bo powiedział ze musi ja miec ale ona i tak nie ma znaczenia.

Kasia@radom (gość)

.Był bardzo miły wiec straciłam czujnosc.Zaczełam podpisywac umowe nie czytając jej kompletnie bo się spieszyłam.Myslałam ,ze naprawde jest z Pge.Przy ostatniej rubryce do podpisu zaczelam sie zastanawiac co ja wogole podpisuje i zadawac mu pytania. Typu czy naprawde jest z PGe aby przedstawił jakis dokument. Mial pseudo identyfikator bez zdjęcia i stwierdziłam, ze jednak cos jest nie tak.

Pokaż wszystkie (201)

Witryna korzysta z plików cookies oraz informacji zapisywanych i odczytywanych z localStorage, aby dopasować interesujące treści oraz reklamy. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki, w szczególności w zakresie cookies, oznacza, że pliki będą umieszczane na urządzeniu końcowym. Możesz zmienić ustawienia przechowywania i dostępu do cookies i localStorage używając ustawień przeglądarki lub używanego urządzenia. Szczegóły w Polityce Prywatności.

Zamknij